Eind tweede week + derde week in Tanzania - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Dana Baeten - WaarBenJij.nu Eind tweede week + derde week in Tanzania - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Dana Baeten - WaarBenJij.nu

Eind tweede week + derde week in Tanzania

Door: Dana

Blijf op de hoogte en volg Dana

21 Maart 2014 | Tanzania, Arusha

Hallo hier ben ik weer!

Ik zal beginnen waar ik vorige week ben gestopt. Vorige week donderdag ben ik in de avond een les Swahili gaan volgen. Aangezien onze moeder van het gastgezin enkel Swahili praat, is het dus handig dat ik enkele woordjes kan. Dit was zeer grappig, maar best wel een moeilijke taal om te leren vind ik. Zo heb ik geleerd hoe ik me moet voorstellen: Jina langu ni Dana. Ninatoka Belgium. Zoals je dus kunt lezen, echt niet gemakkelijk!

Vrijdag was het dirty-day met Projects Abroad. Dit houdt in dat alle uitwisselingsstudenten van Projects Abroad samenkomen en samen hun handen vuil maken voor het goede doel. Deze keer werd er verder gewerkt aan het bouwproject van een schooltje in een Masai dorp. We werden met twee bussen naar het dorpje gebracht. Dit was op zich al heel avontuurlijk. Alle wegen waren heel modderig door de regen van de afgelopen dagen, waardoor we vast zijn gereden in de modder. Na ongeveer 1 uur de bus proberen eruit te duwen met alle uitwisselingsstudenten, werd de moed opgegeven en kon er maar 1 bus bevrijd worden. Uiteindelijk werden we allemaal opgepikt door een jeep en werden we naar het dorp gebracht. Daar hebben we dan ijverig geschupt en gebouwd aan het schooltje. Hierna zijn we dan gaan eten in de buurt en wanneer we op de bus mochten stappen reed de bus opnieuw vast. Dit was niet leuk, aangezien iedereen naar huis wou na deze vermoeiende dag. Na deze leuke maar vermoedende dag, ging ik een ontspannend weekend tegemoet. Samen met Jana ben ik zaterdag gaan zwemmen en naar het stadje geweest.

Maandag begonnen we dan aan onze eerste nachtshifts in Tanzania. We hebben dus maandag lang uitgeslapen, zodat we er toch een beetje tegen konden. Onze eerste nacht was druk. Ik heb die nacht 4 bevallingen kunnen doen, waaronder 1 bevalling van een tweeling. Dit was toch een hele ervaring, aangezien het de eerste keer was dat ik een tweelingbevalling meemaakte. Ik heb deze samen met Jana uitgevoerd. Zij heeft het eerste kindje geboren laten worden, en ik het tweede kindje. Doordat het een tweeling was, kon het tweede kindje nog draaien na het eerste kindje geboren was. Dit was dus spannend, want ik heb nog nooit een stuitbevalling uitgevoerd. Het kindje kwam inderdaad in stuit, dus dit was voor mij zeker een unieke ervaring. In België mag je dit normaal niet doen als student, dus ik vond het zeer leuk dat ik dit hier heb kunnen doen. De eerste nacht was dus zeker iets dat ik niet snel zal vergeten. De nachtshifts zijn hier in Tanzania heel lang, je moet er al zijn voor het donker wordt (dus rond 18 uur) en duren tot het terug licht wordt buiten. Ze duren dus ongeveer 13 uren, dus heel vermoeiend! Ook was het even aanpassen dat de vroedvrouwen gingen slapen, en mij en Jana dus een grote verantwoordelijkheid gaven. Ook de tweede en de derde nacht was het heel druk en heb ik veel bevallingen kunnen doen. De vroedvrouwen hebben ons nu wel echt opgenomen in hun groep, zo hadden ze voor ons gekookt tijdens de nachten.

Dinsdag heb ik maar enkele uurtjes kunnen slapen na mijn nacht, want in de namiddag ben ik met Projects Abroad een ziekenhuis gaan bezoeken die gespecialiseerd zijn in het verzorgen van slangenbeten. Dit was interessant, aangezien in dit gebied veel slangen zijn. Hierna zijn we gaan eten en naar een museum geweest van een Masai stam. Na het bezoeken van het museum zijn we met kamelen gaan rijden. Dat was zeer rustgevend en leuk in de mooie omgeving van Tanzania.

Gisterenavond ben ik samen met andere studenten naar een lokale bar geweest, waar ze typische Afrikaanse muziek spelen. Het was super leuk en hebben ons eens goed kunnen ontspannen na onze drukke nachten. Zaterdag ga ik samen met de andere studenten van mijn klas naar een Masai marktje gaan waar ze typische Afrikaanse spulletjes verkopen. Hier kijk ik al enorm naar uit!

Dit was wat ik te vertellen had. De derde week is al bijna gedaan, ik moet toegeven dat de tijd hier vliegt. Ik heb al enorm veel meegemaakt en bijgeleerd, een tijd die ik alvast nooit ga vergeten!

Een dikke en missende knuffel,
Dana

• 21 Maart 2014 - 17:20

Sophie:

Blij je nog eens te horen. Zo te zien heb je het erg naar je zin. Veel bevallingen, op café gaan wat feesten. En naar de markt. Ben benieuwd hoe de markten ginder zijn. Nog veel plezier ginder en tot gauw.

• 21 Maart 2014 - 20:36

Mama LINDA:

Hoi voor u vliegt de tijd, voor ons niet hoor.
    Ben wel blij dat je het naar je zin hebt ginder en dat je veel bevallingen kunt doen.
    Hier is het stilletjes en ook het weer is veel minder nu, de aprilse grillen zen er nu.
    Heb je mijn doos al ontvangen ?
    Denk aan mij he op de markt haha.
    Dana doe het goed ginder en nog hard werken he!!!
    De groetjes van onze papa. DIKKE XXXX

• 21 Maart 2014 - 21:58

Je Zusje:

Super é zus. Je klonk daarnet bij het skypen super ontspannen en gelukkig En dat is voor ons ook leuk dat je het naar je zin hebt Je bent bijna aan je veertig bevallingen Een dikke missende zoen terug van ons allemaal!

• 23 Maart 2014 - 12:04

Jeroen:

Blijf genieten van de buitengewone dingen. Blijf er ook naar op zoek gaan en je weken zullen vliegen. Het zijn ook deze buitengewone leuke en minder leuke momenten die je het langste zullen bijblijven. Laat je volledig onderdompelen en ontvang de mooie afrikaanse cultuur. Geef je hun veel liefde zal je er zeker ook veel van ontvangen. Zie naar de vroedvrouwen die voor je koken zonder dat je hier achter vroeg.