Regen, regen en nog eens regen - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Dana Baeten - WaarBenJij.nu Regen, regen en nog eens regen - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Dana Baeten - WaarBenJij.nu

Regen, regen en nog eens regen

Door: Dana

Blijf op de hoogte en volg Dana

20 April 2014 | Tanzania, Arusha

Hallo iedereen,

De week is weer eens voorbij. Volgende week gaat onze laatste week stage in. Nu gaat het zeker voorbij vliegen!

Na het posten van mijn vorige blog, zijn we nog gaan joggen met de gastmoeder en de gastvader. Ik moet wel toegeven dat ik toen nog maar eens ontdekt heb dat ik absoluut geen conditie heb! ;-) Het was steeds bergop en heel warm!

Zondagavond is er hier iets spectaculairs gebeurd. Er is namelijk een bomexplosie gebeurd in een bar, dat maar 5 km van ons is afgelegen. Het is een bar waar veel Westerse mensen komen. Er waren geen dodelijke slachtoffers, maar wel 15 mensen zwaargewond. Achteraf hebben we dan een bericht gekregen van Projects Abroad met de verwittiging dat we niet naar plekken mogen gaan waar veel mensen zijn. We zijn toch enorm verschoten, want we voelden ons hier na 1,5 maand eigenlijk wel veilig. Al een geluk dat we hier dus bijna weg zijn!

Deze week hebben we dagshifts gedaan in het ziekenhuis. Maandag was het zeer rustig op stage en heb ik geen bevalling kunnen doen. Wel heb ik toen een doodgeboorte gezien. Ik heb ze wel zelf niet uitgevoerd, omdat dit al op voorhand was geweten dat het kindje overleden was. De vrouw had een placentaloslating, waardoor het kindje overleden was. Het was wel erg om te zien, omdat de tranen over de vrouw haar gezicht rolden tijdens de bevalling. Ze gaan hier op een hele andere manier om met een doodgeboorte dan in België. Na de geboorte wikkelen ze het kindje hier meteen in een doek, en leggen ze dit onder een tafel. Na enkele uren mag de echtgenoot het kindje komen ophalen om het te laten begraven. Het was nog maar de tweede keer dat ik hier een doodgeboorte gezien heb, wat best weinig is aangezien het doodgeboortecijfer hier in Afrika hoog ligt.

Dinsdag was het dan wel heel druk op stage toen we aankwamen. Zo begonnen er 4 vrouwen tegelijk te persen naast elkaar. Al een geluk waren we met 5 studenten, dus kon iedereen zich ontfermen over 1 bevalling. Dit was wel even een stressmoment :-) Na de bevalling heb ik de vrouw dan moeten hechten. Er kwam geen vroedvrouw meer mee kijken. Dit was dus best wel even stressy, aangezien ik nu echt alle verantwoordelijkheid kreeg. Op woensdag en donderdag heb ik telkens 1 bevalling kunnen doen.

Vrijdag was het heel rustig op stage. We hebben van de gelegenheid gebruik gemaakt om wat groepsfoto’s te nemen met de vroedvrouwen, zodat we mooie herinneringen hebben!

Het weer is hier wel heel hard omgeslagen. Deze week heeft het elke dag geregend, dus hebben deze week niet veel buiten kunnen komen. Dit weekend hebben we een vrij rustig weekend. Zo zijn we gisteren opnieuw naar het Massai marktje geweest voor nog enkele souvenirtjes voor de thuisblijvers. Ik moet best wel toegeven dat de mooie spulletjes verslavend zijn!

Dit was het weer voor deze week.

Vele regenachtige groetjes en een vrolijk Pasen!

Dana

  • 20 April 2014 - 12:37

    Alexandra :

    Hey Dana'ke... Amai, de tijd vliegt inderdaad seg! Wij zitten hoer lekker op weekend met de famillie... Maar we missen u wel zenne, het is hier maar stillekes zonder u ;-).
    Vieren ze Pasen ook zo uitgebreid in arusha? Ik weer nog dat in ghana iedereen samen kwam om te picknicken en Pasen uitgebreid te vieren...
    Nog heel veel plezier daar, geniet er nog van en ook voor u een zalige Pasen!
    Ps: we zullen wat chocolade eitjes over houden tegen dat je terug komt ;-).

    Dikke zoen!
    Alexandra

  • 20 April 2014 - 12:39

    Slimpie:

    Woepsie... Hoer = natuurlijk hier :-D

  • 20 April 2014 - 16:44

    Dana Baeten:

    He Alexandra!
    Ja voor je het weet sta ik daar al terug se ;-)
    Ik mis jullie ook hoor, maar heb het hier nog wel steeds reuze naar mijn zin :-)
    Nee eigenlijk niet, enkel alle kinderen komen eten van het gastgezin maar niets uitgebreid. Ook geen lekkere paasmaaltijd waar ik op hoopte :( Het zijn weeral eens rijst met bananen...
    Die paaseitjes, daar hou ik u aan hé ;-)
    De groetjes daar aan iedereen! Volgend jaar ben ik er terug bij hoor!

    Dikke kus!
    Dana

  • 21 April 2014 - 19:04

    Mama Linda:

    Hoi Dana, op het weekend was het echt mooi weer.
    De paashaas is weeral geweest en het was heel leuk op week-end we hebben ons heel goed geamuseerd. Behalve we missen u enorm !!! Volgend jaar ben je er hopelijk terug bij , hou Pasen al vrij he!! Dana het einde komt in zicht nu he , nog een kleine 4 weken en je bent terug in Waver.
    We zien er al naar uit U terug bij ons te hebben. Vele groetjes en doe het goed ginder he !!xxxxxxx
    mama Linda dan papa Teo.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Arusha

Dana

Actief sinds 28 Jan. 2014
Verslag gelezen: 419
Totaal aantal bezoekers 10719

Voorgaande reizen:

02 Maart 2014 - 17 Mei 2014

Tanzania

Landen bezocht: