Medical outreach - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Dana Baeten - WaarBenJij.nu Medical outreach - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Dana Baeten - WaarBenJij.nu

Medical outreach

Door: Dana

Blijf op de hoogte en volg Dana

30 Maart 2014 | Tanzania, Arusha

Jambo!

We zitten hier ondertussen al 4 weken en onze stage zit er al bijna voor de helft op. Ongelooflijk hoe snel de tijd hier vliegt!

Deze week had ik dagshifts in het ziekenhuis. Eigenlijk heb ik niet zo super veel kunnen doen op stage deze week, aangezien we met heel veel studenten stonden op onze dienst. Elke dag heb ik wel een bevalling kunnen doen. Ik zit nu aan 35 bevallingen, dus nog 5 te gaan en dan zit ik eindelijk aan de 40 bevallingen die ik moet hebben om te kunnen afstuderen.

Op woensdag ben ik samen met Jana wat vroeger moeten stoppen op stage, want om 15u moesten we naar Projects Abroad voor de medical workshop. Hier kregen we les van een dokter over tropische ziektes. De dokter was wel moeilijk te verstaan, door zijn Massai’s accent.

Donderdag ben ik niet naar stage gegaan, omdat het medical outreach was met alle medicals van Projects Abroad. Dit vond plaats in een klein Massai dorp. We zijn een klein uurtje onderweg geweest. De lokale bevolking kon dan langskomen als ze zich ziek voelden. Onze taken bij de medical outreach bestond vooral uit administratief werk zoals hun dossier opmaken, de mensen wegen, temperaturen en bloeddruk nemen. Dit was niet altijd gemakkelijk, aangezien de meeste mensen geen Engels konden. Al een geluk hadden we een lokale tolk mee. Nadien mochten de mensen aanschuiven om bij de dokter te komen. Dit was dezelfde dokter die ons een les had gegeven over tropische ziektes. Hij gaf dan de diagnose en schreef de medicatie voor. Die konden ze vervolgens afhalen in het apotheekje dat we hadden opgesteld. De meest voorkomende ziektebeelden waren ooginfecties, huidinfecties en darminfecties. Ook kwamen er heel wat mensen die eigenlijk niets hadden. Ze wilden gewoon gratis de medicatie die werd gegeven. Hier had ik het best wel moeilijk mee, omdat er zoveel andere zieke mensen zijn die deze medicatie echt nodig hebben.

Het was een lange dag en we hebben heel veel mensen kunnen helpen. ’s Avonds zijn we met een hele groep vrijwilligers bij Kahn’s BBQ gaan eten. Het werd georganiseerd door vier uitwisselingsstudenten die terug naar huis vertrekken. Het was een soort afscheidsetentje. Eindelijk nog eens lekker eten, want na 5 dagen rijst zowel ’s middags en ’s avonds in ons gastgezin was ik het wel beu gegeten. We waren dus blij dat we eens iets anders konden eten. Na de BBQ zijn we allen naar Mango Tree gegaan. Dit is een lokale bar waar veel uitwisselingsstudenten naartoe gaan. Het was er heel gezellig! We hebben ons goed geamuseerd, enkel jammer dat we altijd voor 12 uur moeten thuis zijn van ons gastgezin.

Vrijdag ben ik na mijn stage met de andere meisjes van ons klas naar het Massai marktje geweest. Dit is op een pleintje met meer dan een 100-tal piepkleine winkeltjes, verdeeld in kleine straatjes. De winkeltjes zijn zo klein, dat je er amper met twee kan in staan. De verkopers verwachten ook allemaal dat je in elk winkeltje binnenkomt. Het is dus wel vermoeiend, aangezien ze telkens zaten te roepen naar ons. Ook verkopen ze bijna allemaal hetzelfde, dus na 2 uurtjes hadden we het daar wel gezien. Ik heb wel al heel wat typische Afrikaanse spulletjes gekocht voor de thuisblijvers. Ook kan je hier zelf een ontwerp tekenen van een kleedje of een rokje en dit laten maken in de stof die je wil. Gisteren ben ik samen met Jana zo’n stoffen gaan kopen voor een typisch Afrikaans kleedje en rokje.

Vandaag zijn we samen met ons gastgezin naar de kerk geweest om de cultuur wat beter te leren kennen. De mama van het gastgezin apprecieerde het enorm toen we vanochtend om 7u netjes klaarstonden. Ik was wel meteen verbaasd toen we daar aankwamen. Het was verbazingwekkend hoeveel mensen er waren. Ik schat wel een 250 mensen. En wij als enige 3 blanken tussen die 250 mensen, ik moet toegeven dat ik me best wel onwennig voelde. Het was wel allemaal in het Swahilli, dus we verstonden er niet veel van. Toch werd ik telkens weer opnieuw geboeid door het vrolijke gezang van het koor. Ik moet toegeven als ik ooit zou trouwen, dan staat het al vast dat dit met een gospelkoor is :-)

Deze namiddag ga ik met enkele andere studenten naar Shanga, dit is een project van dove en blinde mensen. Ze recyclen oud glas, oud aluminium en oud papier en maken hier ook allerlei leuke en mooie producten van. We gaan het bezoek aan Shanga combineren met een overheerlijke viergangen lunch bij River House.

Dit was mijn verhaal van deze week. Hopelijk tot volgende week!

Dikke knuffel,

Dana

  • 30 Maart 2014 - 13:41

    Sophie:

    Blij je nog eens te kunnen volgen. Tegen je terug komt kun je hier ook elke week naar de kerk. De pastoor ga da leuk vinden.

  • 30 Maart 2014 - 21:13

    Mama Linda En Papa Teo:

    Hoi, alles in orde. Ge hebt daar goed u werk lees ik.
    En die foto's amaai die zijn schoon he.
    Eindelijk iemand die van trouwen spreekt, die ander 3 van ons die spreken daar maar nie van.
    Dus ik kan nog hopen he haha dat zal nog een beetjes duren he.
    Dana geniet ervan want hier in Waver valt niet veel te beleven nu jij weg bent.
    De groetjes van den hoop he. Dana doe het ginder nog goed we houden ontzettend veel van u he!
    Ik hoor je een van de volgende dagen wel en hopelijk niet ziek he !!!!!dikke xxxxxxxxxxxxxxxx

  • 31 Maart 2014 - 14:23

    Nancy:

    Hey Dana,
    Hier nog even reactie van het thuisfront. Zo te lezen heb je het ginder goed naar je zin. Ongelofelijk hé hoe de tijd vliegt. Als ik zo je verhalen lees, dan doet dat me sterk denken aan de tijd dat Alexandra in Ghana was. Zeker als je over het eten, de marktjes en de stoffenwinkeltjes schrijft! Geniet van je tijd daar en het geeft zeker een goed gevoel dat je de mensen ginder een beetje kan helpen. Zet nog maaar vele kindjes op de wereld!
    Tot binnen kort!
    Nancy en Hans
    xxxxxxxxxxxxx

  • 01 April 2014 - 19:57

    Monique:

    groetjes uit het warme Duffel, zeker 25°c, tot 8u buiten gezeten in t-shirt. 'k lees dat je veel mee maakt. 'k vind 't tof dat je aan trouwen denkt en wij zien dat zitten een trouwfeest in de rimboe en ik wil ook dansen met ne neger en samen zingen met een gospelkoor. alleen je vader. die heeft nu al maagpijn en je bent maar efkes weg. trouwen das voorgoed weg uit de Hoogstraat. dan is den teo hard ziek dan moet die volledig door gelicht worden! nog veel kinnekes helpen en bevallende negerinnen. Hier is 't soms stillekes. en ik wacht op mijne pc-dokter voor mijne printer en die ging zorgen dak kon skypen met jou. ah ja, als daar zoveel zon is en zo weinig elentriek waarom laat onze teo daar zonnepanelen leggen op die huttekes en onze Hugo komt de draden trekken met eventueel de Brian. nog vele kussen van Moemoe, Hugo, Diane en Monique

  • 03 April 2014 - 13:00

    Jeske:

    Hoi Dana,

    Wat fijn om te lezen dat het zo goed met je gaat. Keep up the good work!

    Je foto's zijn ook erg leuk. Zou jij die als je straks thuis komt met ons willen delen?

    groetjes Jeske
    Projects Abroad Nederland

  • 06 April 2014 - 20:00

    Alexandra:

    Heeey Danatja!

    Super leuk, al die reisverslagen! Tegen dat ge terug komt kunt ge nen boek schrijven denk ik: "Het leven als vroedvrouw in Tanzania" :-D... Het zou nog goed verkopen ;-).
    Ook aan de foto's zie ik dat je een fantastische tijd beleefd! Ben fier op u om wat je daar allemaal doet, al die kindjes ter wereld zetten! Die moeders kunnen later allemaal tegen hun kindjes vertellen dat ze ter wereld zijn gebracht door een blanke vroedvrouw, hihi :-)!
    Amai, hoe meer ik lees en zie, hoe meer spijt ik krijg dat we je niet komen bezoeken! Trek dus nog maar heel veel foto's en schrijf nog maar veel leuke verhalen, zo zijn we daar toch ook een beetje!
    Voor de rest gaat het leven gewoon verder in het boeregat hier... je mist hier niet veel ;-).

    Heel veel groetjes van uw liefste schoonzusje ;-)!

    Dikke zoen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Arusha

Dana

Actief sinds 28 Jan. 2014
Verslag gelezen: 455
Totaal aantal bezoekers 10723

Voorgaande reizen:

02 Maart 2014 - 17 Mei 2014

Tanzania

Landen bezocht: