Het einde van de stage - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Dana Baeten - WaarBenJij.nu Het einde van de stage - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Dana Baeten - WaarBenJij.nu

Het einde van de stage

Door: Dana

Blijf op de hoogte en volg Dana

27 April 2014 | Tanzania, Arusha

Hallo,

Mijn laatste week stage zit erop. Nog een weekje voor school werken en daarna vakantie!

Maandag zijn we naar stage gegaan met al ons medisch materiaal dat we hadden gekocht met ons inzamelgeld. We hebben vliezenbrekers, knelbanden, shorten, steriele en onsteriele handschoenen gegeven. Ook hebben we een doptone gegeven, dit is een apparaat waarmee je de harttonen van het kindje kan beluisteren. Hier waren de vroedvrouwen enorm blij mee, aangezien ze er maar één hadden voor heel het ziekenhuis. We werden bedankt met hevige knuffels.

Maandag was het wel een heel drukke dag. Ik heb toen 3 bevallingen kunnen doen. De drie vrouwen lagen naast elkaar. En wanneer ik het ene kindje geboren had laten worden, begon de andere ernaast te persen. Het was toen wel even lopen. De rest van de week heb ik elke dag 1 bevalling kunnen doen. Ik ben vrijdag geëindigd met 56 bevallingen. Ik heb er dus hier in Tanzania 40 kunnen doen. Heel wat dus!

Vrijdag was het dan onze laatste stagedag. Ik ging met een dubbel gevoel naar stage. Enerzijds blij dat onze vakantie gaat beginnen, maar anderzijds toch met pijn in het hart dat ik van iedereen afscheid moest nemen. Het was een zeer leerrijke stage. Ik ben hier vooral zelfstandig geworden doordat ik alles alleen mocht doen. Ze gaven mij hier een enorm verantwoordelijkheidsgevoel. Heel wat ervaringen die ik heel mijn leven mee zal dragen!

Ik heb ook mijn eindevaluatie gekregen van de stage met allemaal goede commentaar. Na 2 maanden stage hebben we toch met enkele vroedvrouwen een echte band opgebouwd. We hebben van de meeste afscheid kunnen nemen. Ik had mij geen mooiere laatste dag kunnen inbeelden. Zo kreeg ik vrijdagavond een smsje van een vroedvrouw met daarin de boodschap: “My dear Dana and Jana, can I take this chance to say goodbye. I wish you a good safari to see animals and safe safari to your country. Tears are coming out of my eyes if I remember that you are leaving. One day will meet. We remember your support all the best and your education. Guten night! Jennifer”. Ik moet toegeven dat het me toch raakte. Het was een stage om nooit te vergeten!

Ook hebben we deze week de verjaardag van Elise gaan vieren. Dit is een meisje van mijn klas. Ze werd 22 jaar. We zijn dit gaan vieren in de ViaVia. Daar kwam een DJ spelen. We hebben ons heel goed geamuseerd.

Zaterdag zijn we door ons gastgezin uitgenodigd om mee naar een trouwfeest te gaan. Dit is toch wel een groot verschil met België. Het was een feest van drie koppels die zaterdag getrouwd waren. Er waren dus heel veel mensen. De koppels kwamen om de beurt per dans naar voren, en er werd met sjaaltjes gezwaaid. Eerst werd de taart aangesneden en daarna was het pas buffet. Dus wel echt hele andere tradities. Het was heel gezellig en er werd ook veel gedanst. Het was leuk om zo eens het verschil te zien in vergelijking met België.

Dit waren mijn belevenissen van deze week. Volgende week zal mijn laatste verhaal op de blog verschijnen.

Dikke zoen,

Dana

  • 27 April 2014 - 21:35

    Sophie :

    Amai, wat is de tijd voorbij gevlogen. T net of je bent juist vertrokken en binnen 3 weken ben je hier al terug. Je gaat ons veel te vertellen hebben op de markt want we missen je daar wel zene. Geniet nog van je laatste weekjes vakantie dat ga ook een heel belevenis zijn. Voorzichtig zijn he tussen al die wilde dieren en geen negers mee terug brengen he. Groetjes en tot snel.
    Sophie

  • 28 April 2014 - 22:39

    Mama Linda En Papa TEO:

    Ja Dana een ongelofelijke ervaring dat jij hebt kunnen meemaken.
    Nog 3 weekjes en je bent hier terug bij ons. Niet te geloven dat dit bijna voorbij is.
    Nog een weekje hard werken voor school en dan 2 weken vakantie.
    T'zal zeker de moeite zijn die vakantie. Het jaar 2014 zal je niet vlug vergeten in 't leven.
    Ik ook niet denk ik. Het leven zit vol verassingen, een geluk dat we niet weten wat ons te wachten staat. Geniet er nog van en doe het goe he in Zanzibar en op de Safarireis dikke xxxxx van je dierbaarste ouders ...haha...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Arusha

Dana

Actief sinds 28 Jan. 2014
Verslag gelezen: 483
Totaal aantal bezoekers 10710

Voorgaande reizen:

02 Maart 2014 - 17 Mei 2014

Tanzania

Landen bezocht: