Eerste dagen stage - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Dana Baeten - WaarBenJij.nu Eerste dagen stage - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Dana Baeten - WaarBenJij.nu

Eerste dagen stage

Door: Dana

Blijf op de hoogte en volg Dana

12 Maart 2014 | Tanzania, Arusha

Hallo iedereen,

Zoals jullie al hebben gezien heb ik een foto gepost van mijn eerste Afrikaanse baby die ik ter wereld heb gezet. Dit was vorige week donderdag. Ik moet toegeven dat ik best wel fier ben. Je krijgt hier enorm veel verantwoordelijkheid en ze laten je alles zelf doen. Toch is de stage best wel wennen. Het is helemaal anders als in België. In België volgen we de vrouw op gedurende heel de arbeid, maar hier in Arusha moeten we enkel naar de harttonen luisteren en wachten tot we een hoofdje zichtbaar zien komen. De vrouwen bevallen hier allemaal in één ruimte. Dat is wel even aanpassen. Ook was ik heel hard geschrokken toen de vroedvrouw sloeg op een vrouw die moest bevallen, omdat ze niet goed meeperste. De vrouw moest rechtstaan van de vroedvrouw. Wanneer de vrouw door haar knieën neerviel, wou ik de vrouw helpen met haar recht te trekken. Dit mocht niet van de vroedvrouw en zei dat de vrouw het zelf moest doen en ik haar moest loslaten. Ik was er even niet goed van, ik moet hier blijkbaar ‘het lief zijn’ achterwege laten.

Na de stage hebben we ons klaargemaakt om met alle studenten die hier stage doen pizza te gaan eten. Dit werd georganiseerd door Projects Abroad. Dit smaakte wel, na al het minder goede eten van de voorbije dagen. Het was ook heel gezellig en leuk om anderen te leren kennen.

Op vrijdag was het dan heel rustig op stage. Wel heb ik een student geholpen bij een bevalling. Het hoofdje van de baby werd geboren en we stelden vast dat de navelstreng rond het nekje zat. De andere student probeerde de navelstreng van de nek te verwijderen, maar het was een vaste omstrengeling dus dit was geen optie. Dus we wouden de navelstreng afklemmen terwijl de baby nog niet volledig geboren was. Er kwam toen een vroedvrouw voorbij en zei dat we het zo geboren moesten laten worden, omdat ze dit niet in het ziekenhuis doen. Ze doen dit niet, omdat ze hier niet weten of het een tweeling is of niet. Dit was voor ons toch even verschieten, omdat dit in België wel wordt gedaan en de kans dus bestaat dat de baby ‘opgehangen’ wordt. Toen de baby dan werd geboren, was er geen reactie. Dit vonden we erg, omdat we dit hadden kunnen voorkomen als we de navelstreng zouden afgeklemd hebben. Gelukkig had het uiteindelijk een goede afloop.

Na deze vermoeiende week, hadden we een vrij weekend. We zijn zaterdag gaan zwemmen in een hotel niet ver van ons gastgezin. Wat onze dag compleet maakte, was dat we ons eindelijk eens konden douchen. Het wassen in emmers is zeker een ervaring, maar zo’n douche deed ons toch echt wel eens deugd! Zondag hebben we een dagje voor school gewerkt en onze was gedaan. We moeten dit zelf met de hand wassen.

Maandag begon onze tweede week stage, ze was niet goed begonnen. Ik had barstende hoofdpijn en was heel misselijk. Ik denk dat de oorzaak een zonneslag was, dat ik zaterdag had opgelopen. Wel heb ik twee bevallingen kunnen doen op stage. Niet ideaal als je ziek bent, maar het was zeer leuk. Het was de eerste keer dat we alleen in de verloskamer stonden zonder vroedvrouw en dit gaf ons het gevoel dat ze ons echt vertrouwen. Het waren vlotte bevallingen en voelde me nu echt een vroedvrouw! Na de stage zijn we rechtstreeks naar huis gegaan, omdat ik me toch nog wel echt ziek voelde.

Dinsdag was het dan heel rustig op stage en hebben we niet veel kunnen doen. We zijn dan na de stage naar de stad geweest en zijn ook de persoon gaan opzoeken die onze safari regelt. We hadden dit al in België vastgelegd, maar we wisten dus nog niet of hij wel effectief bestond. Ons gastgezin vertelde ons dat er veel oplichters zijn ivm safari. Maar we hebben hem gevonden, al een geluk!

We gaan nog een heel week dagshiften doen, en vanaf volgende week gaan we nachtshiften doen. Er bevallen heel veel vrouwen hier ’s nachts. Zo wisselen we elke week af met 3 andere studenten, en staan we niet allemaal gelijk op stage.

Binnen enkele dagen post ik zeker terug wat ik hier allemaal doe!

Vele groetjes en kussen uit het warme Tanzania!

Dana xxx

  • 12 Maart 2014 - 21:07

    Wendy Dehaes:

    Hey Dana,
    Hoe gaat het daar? Lukt het een beetje? Allee ge hebt toch al wa boelekes op de wereld gezet lees ik hier juist. We missen je wel hoor op de markt! Kom maar gauw terug!
    Groetjes Kristof en wendy

  • 13 Maart 2014 - 20:11

    Sophie :

    Blij je nog is te horen. Je gaat zo,zeker aan je bevallingen komen. De mentaliteit van de zwartjes is blijkbaar anders als de westerse. Je zult het wel gewoon worden zeker. We zullen een paar koffiekoekjes opsturen naar ginder he. En af en toe een pakje frit anders zien we je niet meer lopen als je binnen een maand of drie terug op de markt staat. Tot binnenkort XXX uit Waver

  • 14 Maart 2014 - 19:36

    Dana:

    Hey Wendy en Kristof,

    Alles is hier goed! Het is wel aanpassen, maar ik begin het stilaan gewoon te worden. Enkel het eten is niet echt mijn ding :)
    Ik mis iedereen ook van de markt! Doe ze daar maar allemaal de groetjes van mij!

    Dikke kus, Dana

  • 15 Maart 2014 - 20:57

    Baeten Hugo:

    al de hele week goed weer geweest hier ,niet zo warm als bij jou en dan al zelf bevallingen uitvoeren ,je
    moet het toch maar doen dana dat is wat anders dan pistoleekes verkopen.
    en als ge nog een bus pakt neemt er dan één van mijn firmake dan valt ge tenminste niet in pan.
    uw ouders zen hier op bezoek en uw vader die is weer zwaar aan het overdrijven over uw verblijf daar,die
    zegt dat ge alle morgen mee ne leeuw gaat wandelen en gaat douchen mee nen olifant.
    wij weten wel beter maar toch ne dikke proficiat met je boelekes en als je thuis komt maken voor jou iets lekker klaar ,misschien iets afrikaans lekker degoutant.
    groetjes van je peter,we missen je allemaal.

  • 17 Maart 2014 - 14:24

    Dana:

    He nonkel Hugo,
    Leuk te horen dat alles goed daar gaat in Duffel!
    En van dat je voor mij gaat koken als ik terug ben daar hou ik u aan hé! Dat van ons papa moet je inderdaad niet naar luisteren, had ik maar een olifant dan had ik tenminste een goede douche, nu is het enkel maar met emmertjes.

    Groetjes Dana en ik mis jullie ook!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Arusha

Dana

Actief sinds 28 Jan. 2014
Verslag gelezen: 552
Totaal aantal bezoekers 10708

Voorgaande reizen:

02 Maart 2014 - 17 Mei 2014

Tanzania

Landen bezocht: